Sensor kedudukan pendikit (TPS) telah menjalani transformasi yang besar untuk diselaraskan dengan teknologi automotif yang berkembang.Reka bentuk TPS kontemporari kebanyakannya menggabungkan sensor rintangan gelongsor tradisional, sensor suis terbiar, dan sensor rintangan gelongsor bersepadu.Di samping itu, sistem pendikit elektronik moden kini membenamkan sensor rintangan gelongsor dua di samping sensor kesan dewan linear untuk memperbaiki kawalan pendikit.
Terutama, pelbagai pengeluar automotif telah menggunakan teknologi sensor tertentu -Toyota memilih sensor kesan Hall, sedangkan Nissan dan General Motors lebih suka sensor rintangan gelongsor.
Contoh penggunaan Hall Effect TPS ialah Toyota Camry 2016, menggunakan sistem sensor kesan Double Hall yang tidak berkaitan.Sistem ini mengintegrasikan unsur -unsur dan magnet Hall yang diatur dengan baik pada paksi pendikit.Fluks medan magnet berubah apabila pendikit menyesuaikan diri, dengan varians yang dikesan dan ditukar menjadi isyarat elektronik.Modul Kawalan Elektronik (ECM) menganalisis isyarat ini untuk menyimpulkan kedudukan pendikit.Ciri yang membezakan persediaan ini ialah seni bina litar, VTA1 dan VTA2, yang menawarkan kebolehpercayaan dan keselamatan yang dipertingkatkan dengan mengenal pasti percanggahan melalui pengesahan silang.
Untuk mengesahkan fungsi Hall kesan TPS, output voltan mesti diukur, dan rintangan merentasi terminal tertentu memerlukan pemeriksaan.Menjalankan ujian ini memastikan ECM menerima data kedudukan pendikit yang tepat, yang mana bahan api dan peraturan kuasa.
Struktur Litar Asas Dual Hall Effect Throttle Posor Posor:
Rintangan gelongsor TPS beroperasi melalui rintangan berubah -ubah yang dikaitkan dengan kinetika pendikit.Gerakan perintang menghasilkan output voltan yang berubah -ubah secara linear, dengan tepat mewakili status pendikit.Konfigurasi ini membolehkan ECM dengan tepat mentafsirkan bukaan pendikit.Model -model seperti Buick Excelle menggunakan sensor ini, membekalkan voltan rujukan yang, dengan reka bentuk, membolehkan bacaan deria yang jelas untuk mencerminkan keadaan pendikit.
Sensor kedudukan pendikit (TPS) adalah kunci kepada pengurusan enjin yang optimum dan beroperasi pada prinsip rintangan berubah -ubah, memberikan maklum balas terperinci kepada modul kawalan enjin (ECM).Sensor menggunakan varistor gelongsor untuk menyesuaikan output voltan berdasarkan pergerakan pendikit, menyampaikan maklumat bernuansa mengenai sudut pendikit ke ECM, yang kemudian menentukur suntikan bahan api.Sistem ini menggabungkan dua perintang, satu peningkatan nilai dan yang lain berkurangan, bersama menghasilkan isyarat voltan dinamik untuk memantau status pendikit secara tepat.
Selain itu, TPS termasuk ciri yang selamat yang memastikan operasi berterusan, walaupun dengan pecutan yang dikurangkan dan makluman EPC yang diaktifkan, walaupun satu sensor gagal.
2023/12/28
2024/07/29
2024/04/22
2024/01/25
2024/07/4
2023/12/28
2023/12/28
2024/04/16
2024/08/28
2023/12/26