Bateri asid plumbum adalah jenis bateri yang paling biasa yang digunakan di dalam kereta dan termasuk bateri banjir, AGM dan gel.Setiap bateri mempunyai ciri voltan yang unik:
Apabila enjin berjalan, alternator mengekalkan voltan bateri antara 13.7 dan 14.7 volt.Adakah penurunan di bawah 13.6 volt semasa pengecasan menunjukkan masalah alternator yang menyebabkan pengunduran?
Pampasan suhu bateri asid plumbum berbeza mengikut model, tetapi biasanya antara -3 dan -5 mV/° C/sel.Sebagai contoh, faktor pampasan suhu untuk bateri Odyssey AGM ialah -2 mV/° C/sel.
Aspek penyelenggaraan
Voltan bateri harus diukur dengan enjin yang dihentikan dan semua aksesori dimatikan.Keadaan caj (SOC) dan kebergantungan voltan sensitif terhadap suhu.Sebagai contoh, pada 77 ° F (25 ° C), bateri banjir standard akan menunjukkan caj penuh pada sekitar 12.6 volt.Walau bagaimanapun, ini akan berubah dengan turun naik suhu.
Carta berikut menyenaraikan keadaan bateri untuk bateri AGM yang dibanjiri/basah dan standard standard yang diukur pada 77 ° F/25 ° C:
Jenis |
100% SOC |
75% Soc |
50% SOC |
25% SOC |
0% SOC |
Banjir/basah |
12.65 volt |
12.45 volt |
12.24 volt |
12.06 volt |
11.89 volt |
AGM |
12.80 volt |
12.45 volt |
12.40 volt |
12.00 volt |
11.80 volt |
AMP Cranking Cold (CCA) menilai keupayaan bateri untuk menyampaikan arus pada suhu rendah.Ujian ini memerlukan penguji beban digital atau penguji cerucuk karbon:
Ujian CCA praktikal melibatkan:
Nasihat praktikal
Mekanik yang berpengalaman mengesyorkan ujian CCA tahunan atau memasukkannya ke dalam pemeriksaan penyelenggaraan rutin.Tafsiran yang betul mengenai hasil CCA boleh menghalang kerosakan yang tidak menyenangkan dan pembaikan mahal.
Mengekalkan julat voltan bateri kereta 13.7-14.7 volt semasa pengecasan menunjukkan kesihatan yang baik.Pembacaan 12.6 volt atau lebih tinggi apabila enjin dimatikan menunjukkan tahap caj yang mencukupi.Jika penggunaan atau pemeriksaan yang lebih rendah, kerap digunakan.Penguji beban digital menyediakan alat yang berguna untuk menilai CCA, sementara ujian beban komprehensif harus dilakukan di kedai auto yang disahkan.
Voltan nominal bateri kereta adalah 12 volt, berbeza dengan status enjin, cas bateri, dan beban.
Biasanya, bateri perlu sekurang-kurangnya 12.6-12.8 volt untuk memulakan enjin.Di bawah 11.7-11.8 volt, bateri mungkin berjuang untuk memulakan enjin.
Bateri di bawah 10.5 volt memerlukan pengecasan segera, dan di bawah 11.7-11.8 volt menandakan pelepasan hampir total.
Dengan enjin, voltan harus melebihi 12 volt, idealnya melebihi 12.6 volt.
Kereta menggunakan sistem bateri 12 volt.
Voltan tidak boleh jatuh di bawah 10 volt semasa bermula, dan 9 volt boleh diterima sedikit.Nilai yang lebih rendah secara konsisten menunjukkan masalah bateri.
Bacaan 11.9 volt menunjukkan pelepasan yang ketara, tidak sesuai untuk kegunaan berpanjangan.
Bateri 12.4 volt sebahagiannya dilepaskan tetapi masih boleh memulakan enjin.
Rujuk label untuk spesifikasi atau rujuk manual pemilik kenderaan, dan mengukur dimensi dan jenis terminal.
Bateri 10 volt hampir tidak mencukupi untuk memulakan enjin.
Tidak, tetapi sementara menghubungkan bateri lain boleh membantu dalam lompat-permulaan.
Bateri gerudi 12-volt boleh memindahkan caj sementara dalam kecemasan, tetapi ia membawa risiko dan tidak dianjurkan untuk kegunaan biasa.
2023/12/28
2024/07/29
2024/04/22
2024/01/25
2024/07/4
2023/12/28
2023/12/28
2024/04/16
2024/08/28
2023/12/26